woensdag 11 december 2013

Mediawijsheid

Tijdens deze les zijn we meegenomen in de wereld van Mediawijsheid.

De raad voor cultuur heeft een definitie ontwikkeld over mediawijsheid; en die luidt als volgt:

Het geheel van
- kennis
- vaardigheden en
- mentaliteit
waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld

Hierover zijn we hard aan de slag gegaan. Eerst hebben we een stuk theorie gehad over de historie van mediawijsheidsonderwijs. De verschuiving tussen van het protectionistische naar een meer constructieve manier van werken. Ook hebben we gesproken over manipulatie door het knippen van beelden en gebruik van geluid.

Een goede les om mee te nemen is dat je leerlingen het meest bijbrengt op het gebied van mediawijsheid door (samen) aan de slag te gaan, en te ervaren wat mediawijsheid is.

Dit hebben we ook in de middag gedaan. Guido heeft ons aan het werk gezet met een opdracht om met camera door de school te gaan en een "geheim" woord te gebruiken als het thema voor je film. Ik ben met Tom aan de slag gegaan over het onderwerp saai. We zijn vol enthousiasme aan het werk gegaan. We hebben zeker met de manipulatie aan de slag gegaan. Al hebben we daarom de opdracht een beetje anders geïnterpreteerd. En dat werd hierdoor door Jeroen en Guido als minder ervaren.

Dat zette mij aan het denken, het liet me niet helemaal los, en 's avonds vond ik dat ik hier toch nog even wat over kwijt moest. Via de mail heb ik mijn reflectie met Jeroen en Guido gedeeld. Zie hieronder:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten