Bij ons op school werken wij met Rekenwonders. Deze methode is geïnspireerd op de rekenaanpak die wordt gebruikt bij het onderwijs in Singapore. Om een deelopgave onder elkaar uit te rekenen heb ik zelf al eens een filmpje gemaakt, die de kinderen konden gebruiken om te leren rekenen. Dit staat beschreven bij de specialisatieopdracht voor beeld en geluid. Daar beschrijf ik dat ook ouders het fijn vonden om de rekenstrategie te kunnen bekijken.
De opdracht
Ik ben met een paar groepjes met kinderen aan het werk gegaan. Ik heb hen vertelt dat veel ouders niet begrijpen hoe de strookmodellen werken. En dat ik daar tijdens portfolio gesprekken met ouders vaak dingen over moet uitleggen. En dat ik graag een filmpje zou willen maken, net als dat ik heb gedaan bij de deelsom. Maar dat ik geen goed idee meer heb om dit te kunnen maken. Of ze mij niet kunnen helpen.Aan de slag
Ik vroeg of ze eerst op een blaadje konden tekenen of schrijven hoe het filmpje zou gaan. Dit bleek heel moeilijk voor de zonder hulp. De kinderen hebben eigenlijk alleen de opgave die ze gingen uitrekenen in het filmpje opgeschreven. Ik heb het voor nu gelaten. Duidelijk is dat je de kinderen daarbij moet helpen. Ze gaan niet uit zichzelf een storyboard ontwikkelen.Maar als ik ging doorvragen, merkte ik wel dat ze al een plan hadden. Ik heb dit plan even met ze besproken. En ze daarna met een iPad aan de slag gezet. Ik heb de afbeeldingen toegevoegd van twee kinderen die in de klas aan het werk waren Terwijl een deel van de klas nog in hun rekenschrift aan het werk was, hebben zij 2 lessen van een uur vol overgave hieraan gewerkt. Ze overlegden zachtjes, verbeterden af en toe hun werk en controleerden elkaar. Ik vond het erg leuk om ze bezig te zien. Het eindresultaat ziet er dan ook fantastisch uit:
Ze hebben gebruik gemaakt van de apps iMovie en iStopmotion op de iPad. Verder hadden ze alleen materialen nodig die al in de klas voor handen waren.
Einde van de opdracht.
De heren zijn twee rekenlessen van een uur bezig geweest met het maken van het filmpje. We gaan het filmpje aan de klas laten zien. Dan kunnen de kinderen tips en tops geven. Misschien dat ze daardoor hun filmpje nog willen aanpassen. Anders kunnen ze de tips gebruiken bij het maken van een ander filmpje. Uiteraard is het filmpje op de website geplaatst, klik hierJe ziet bij deze opdracht dat de kinderen zonder dat je daar voor hoeft te sturen, het rekenprobleem helemaal ontleden. Voor het maken van een goede verhaallijn, zoeken voor een manier om het beeld stabiel te krijgen, etc. hebben ze wel hulp nodig. Dit accepteerden ze gretig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten