woensdag 19 maart 2014

Een digitale les

Vandaag heb ik gewerkt met nearpod en proconnect. En mijn les was fantastisch.

Het ontwerp van de les begint bij het doel. Het doel van deze spellingsles is dat de leerlingen oefenen met de spellingsregel over open lettergrepen. Wij hebben hiervoor de grondwoorden avond en opa. Op het ballonnenblad dat de kinderen hebben staat het volgende:


Bij een effectieve spellingsles zorg je voor een aantal verschillende fases. Hierdoor oefenen de kinderen optimaal met het goed spellen van woorden. Je hoeft niet altijd alle fases in een les te hebben.
  1. luisteren
  2. klanken herkennen
  3. nadenken, wat is moeilijk?
  4. opschrijven
  5. controleer wat je hebt opgeschreven.

Start van de les

een schermafbeelding uit Nearpod
Ik ben begonnen met een spellingquiz in Nearpod. Dit is een perfecte app om je les mee te starten en het denken aan te zetten. Ik heb foto's geplaatst van woorden die bij deze spellingsregel horen. En de vraag is eigenlijk altijd welk woord erbij hoort. Je kan in nearpod een aantal verschillende manieren van antwoord geven selecteren. Alle vier zijn werkbaar, al is tekenen op een iPadscherm wel moeilijk.
de verschillende activiteiten uit nearpod





De leerlingen loggen in door een 5-letter paswoord in te toetsen. Met groep 4/5 kan je dit wachtwoord gewoon op het bord schrijven. De kinderen werken in 2-tallen met een iPad. Nadat alle kinderen zijn ingelogd, schuift je als docent naar de volgende dia. Alle kinderen krijgen op hun scherm de volgende dia te zien. Ze krijgen de mogelijkheid om een naam in te typen, en op submit te drukken. Als alle kinderen hun naam hebben ingevuld kan je echt met de quiz aan de slag. Op het leerkrachtenscherm zie je of alle kinderen al hebben ingevuld, en kan je eventueel antwoorden van de kinderen laten zien. Bij een quizvraag kan je de antwoorden teruggeven, en kunnen de leerlingen zien of ze het goed hadden (zie foto).

Tijdens de quiz zijn de kinderen bezig met het bedenken van welk woord ze moeten hebben, welke letters daarin zitten, en hoe je het moet schrijven. De kinderen weten al over welke spellingsregel er wordt gewerkt, dus kunnen daar rekening mee houden. Ze krijgen direct feedback of ze het woord goed hadden.

resultaat van de woordenwolk van de kinderen

Woordenwolk 

Na de introductie hebben de kinderen al 14 woorden met correcte spelling voorbij zien komen. Ze hebben de verschillende fases al grotendeels doorlopen. De tweede opdracht is dat de kinderen zoveel mogelijk woorden naar het bord kunnen sturen, die horen bij deze regel. Hiervoor gebruiken we de app ProConnect van Prowise op de iPads, en de website hiervan op het digibord.
Op het digibord (zie foto) komen alle woorden die de kinderen sturen tevoorschijn. Woorden die door meerdere iPads worden verstuurt, worden groter, en komen bovenaan te staan. Dit doen de kinderen een tijdje. Daarna bespreken we de resultaten die op het bord staan. Door de goede woorden nog een keer te laten sturen, krijg je automatisch dat deze bovenaan komen te staan, en verbeteren de kinderen dus de lijst door samen te werken.


Conclusie

Tijdens deze les wordt de techniek gebruikt om alle kinderen actief bezig te laten zijn. Doordat ze in tweetallen werken moet er wel worden overlegt en samengewerkt. Als je kijkt naar het T-PACK model zorg je voor een goede samensmelting.

Vervolg

In de middag ben ik met twee collega's tijdens het interne trainingsaanbod nog een keer met deze les gestart. Ik heb hen als leerling deel laten nemen aan mijn les. Zo hebben ze kunnen meemaken hoe dat gaat. En daar startte gelijk het enthousiasme. Daarna zijn we gaan nadenken hoe dit in een hun eigen les van toepassing kan zijn. Voor een tel les voor groep 1-2 kwam hier een mooie les uit. Het thema is dinosaurussen. Een aantal foto's van dinosaurussen, en de kinderen kregen de opdracht om het aantal poten van de dino te omcirkelen. Of het aantal eieren. En dan te proberen dit erbij te schrijven. Dan is de optie om te tekenen ineens een stuk laagdrempeliger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten