woensdag 12 maart 2014

Presenteren en Publiceren

Bij het presenteren is je doel het overbrengen van informatie. En de kijker betrokken en gemotiveerd houden. In de ochtend heeft Guido ons vertelt hoe een presentatie beter kan worden gemaakt. Uiteraard hebben we hiervoor een hoop videomateriaal te zien gekregen. Beelden versterken je boodschap wel, mits ze precies passen bij je verhaal.

Eerst bekijken we een stukje film, waarin een aantal veel voorkomende, maar storende dingen worden getoond. Dit kan in een presentatie afleiden van het beoogde doel. Zie het stukje film hieronder.


Bij het maken van een presentatie is een de voorbereiding belangrijk. En hier gaat ook de meeste tijd in zitten. Formuleer je probleem, pas je verhaal aan op je publiek, en kijk welke beeldtaal geschikt is.

Een goede opbouw van je verhaal maakt het makkelijker. En daarvoor kregen we het 5 stappenplan aangereikt.

  1. kies een thema
  2. benoem een probleem
  3. geef een oplossing
  4. noem 3 voordelen
  5. zet aan tot actie
Iemand die een presentatie tot een kunstwerkje maakte was Steve Jobs. In deze presentatie zie je dit gebeuren.


In de presentaties van Steve Jobs zie je nooit bullet points. Hij maakt gebruik van sterke beeldtaal. Beelden die iedereen kan begrijpen. Weinig informatie in beeld. Hij heeft ooit gezegd dat hij nooit meer tekens in één beeld gebruikt dan een twitterbericht. Zijn boodschap is heel helder. Spreek je publiek aan.

In de middag hebben we het gehad over Flipping the Classroom. Dit is een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs, die met internet en social media een vlucht hebben genomen. Deze animatie legt heel goed uit hoe het fenomeen werkt. (in het Engels)

Dit borduurt natuurlijk voort op je het presenteren. Want ook als je een instructiefilm maakt, moet je zorgen dat je jezelf aanpast op de doelgroep, een pakkende boodschap hebt, en beelden zoekt of maakt die je verhaal versterken. Kennisnet heeft er een mooie infographic over gemaakt.

Flipping the Classroom is bedoelt om de kinderen thuis al de instructie te laten kijken, en dan op school actief aan de slag te laten gaan met de inhoud van de lesstof.
Persoonlijk vind ik dat de kinderen in mijn klas (groep 4/5) thuis nog te jong zijn voor flippen in deze vorm. Ik vind dat je de kinderen nog niet kan verplichten om thuis huiswerk te maken. Maar ook op de J.H.Snijdersschool wordt er door verschillende leerkrachten gewerkt met instructiefilmpjes. Deze filmpjes worden tijdens de les ingezet, om instructie te geven. Vaak worden de filmpjes ook op de website geplaatst zodat de kinderen in staat zijn om dit terug te kijken. Ook ouders kunnen de filmpjes bekijken.

In de middag hebben we een aantal tools bekeken die je kan gebruiken om filmpjes te maken.

Guido heeft in zijn kamertje laten zien hoe een green screen werkt, en hoe je kan werken met 5 punts belichting.


Deze app is het beste te vergelijken met poppenkast spelen. Simpel in gebruik. Ook leerlingen kunnen hiermee filmpjes maken. 
Het is wel aan te raden direct te betaalde versie te kopen, anders kan je geen gebruik maken van je eigen gemaakte foto's.




Dit lijkt nog het meeste op de presentatiesoftware die bij digiborden wordt aangeleverd. Je hebt verschillende dia's die je van tevoren kan vullen, zoals in een presentatie. Met vingers kan je erop schrijven, afbeeldingen verschuiven, etc. Je kan met de app de  instructie die je geeft direct opnemen. En daarna als film bewaren. Als je het op internet plaatst zijn kinderen in staat om je uitleg terug te kijken.

Telligami

Met deze app kan je een avatar maken. Een avatar is een virtuele pop die je dingen kan laten zeggen of doen. Zo kan je een "persoon"
in beeld krijgen zonder zelf voor de camera te hoeven staan.





PowToon

Dit is een website waarmee je heel makkelijk animaties kunt maken. Je sleept op deze site figuren in dia's, stelt bewegingen in, kiest een achtergrond, en spreekt een verhaal in. Daarna kan je de film exporteren. Klaar.







Wat neem ik mee van deze dag?
Het presenteren met het 5 stappenplan voelde in eerste instantie een aan alsof je een tell-sell reclame aan het maken bent. Je bent mensen aan het aanzetten om actie te ondernemen. Maar het kan ook werken om collega's te overtuigen om mee te helpen aan jouw onderzoek. Of om ouders / kinderen te activeren om aan de slag te gaan. Dus op het tweede oog is het een nuttige toevoeging, en denk ik ook dat mijn presentatie kwaliteit hiervan vooruit gaat.

Het maken van filmpjes had ik al ervaring mee. Wel denk ik dat de PowToon een nieuwe toevoeging kan zijn. Het toont ook aan dat we al leuke dingen doen met instructiefilm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten