het adviesbureau |
We starten deze dag met Koos. We werken in een kleine groep; Tom, Judith, Margreet, Dani en ik. We gaan aan de slag met een werkvorm: het adviesbureau. In kleine groep "pitcht" een persoon zijn masterpiece onderwerp in 3 minuten. De andere leden in de groep mogen nog even verhelderingsvragen stellen. Dan moet de pitcher koffie gaan drinken, en gaan de rest van de leden in gesprek over dit onderwerp. Welke adviezen, kennis en andere inzichten kunnen de groepsleden jou geven. Als ze er uit zien, geeft de groep het advies aan de pitcher. Dit proces herhalen we met de andere leden van de groep. Ik beschrijf hieronder kort de vraagstukken die we hebben besproken:
- Judith wil graag de digitale borden meer inzetten in de les, maar wil ook met mobile devices werken.
- Tom wil graag de mensen in zijn team scoren op een schaal van mediawijsheid, en dan kijken hoe hij hun kennis en vaardigheden kan uitbrengen.
- Dani wil graag de computers meer inzetten in de klas, en weet dat ze over 3 jaar een ander schoolconcept gaan neerzetten, maar wil nu al aan de slag.
- Margreet wil bewijzen voor een kleine school dat leren op afstand (met ICT) een goede manier is om meerbegaafde kinderen kwalitatief goed onderwijs te bieden.
- Ik wil de iPads die we al op school hebben effectiever in gaan zetten, met name op didactisch gebied.
Dit is het advies wat ik op mijn pitch kreeg is:
omschrijving/bevraging
Je wil met tablets aan de slag. Elke groep nu 4 tablets. Nu veelal ingezet als klaarwerk. Goed om kinderen te motiveren: als jij.... dan.... Hoe kan ik ze meer didactisch in te zetten? Niet alleen zelf maar ook collega's? Waarom verdeeld per klas? Ook klassikaal in te zetten? Niet vast op rooster, maar wel mogelijk om onderling te lenen. Wat doe je er nu mee? Werken met eigen onderzoeksvragen. Gebruik internet en verwerking op iPad dmv diverse apps (tekstverwerking, key note, strip, gebruik camera). Niet alles is klassikaal, er wordt ook zelfstandig gewerkt. Inzet meer op instructie/verwerking
Advies:
Kleine groepjes, zelfstandig aan het werk zonder instructie: zelf filmpje bekijken.
Centraal IPads neerzetten, laten ophalen/roulatiesysteem
Meer didactiek: software inzetten
Wil je ermee inoefenen, instructie op eigen niveau of ICT lessen op vaardigheid van hanteren IPads. Wat ziet je team aan wensen en mogelijkheden?
Voor de andere vragen en antwoorden van de andere leden van mijn groep kan je kijken op hun blog.
Wat neem ik mee van deze ochtend?
Ik vond het een leerzame activiteit. Je merkt als je met mensen die uit verschillende invalshoeken naar een vraagstuk kijken, er ook verschillende meningen zijn. Bijvoorbeeld de vraag over de centrale plek waar alle iPads liggen, past niet bij mijn visie op onderwijs. Ik wil niet terug naar het computerlokaal.
Ik had tijdens deze werkvorm wel de tijd om mijn plan scherper te krijgen. Ik realiseer me ook weer dat ik niet aan het begin van het proces sta, maar er midden in zit. Dat het meer kans van slagen heeft als ik collega's erbij betrek. Dat met de instructiefilmpjes gaf gelijk beelden. Wat als de kinderen die sneller werken gewoon de instructie vanaf de iPad kunnen volgen. Dan hoeven ze niet te wachten, kunnen ze doorspoelen als ze het al begrijpen, maar kunnen ze wel instructie krijgen als dat nodig is.
Ook de plannen van de andere groepsleden waren inspirerend. Kunnen we inderdaad de meerbegaafde kinderen uitdagen door ze met ICT op afstand te laten samenwerken? Margreet wil dit op een kleine school proberen. Maar dat kan natuurlijk op een grote school ook. Judith wil met digitale borden of met tablets aan de slag. Misschien kunnen we samenwerken en van elkaar leren. Ik ben echt weer een stukje verder in de goede richting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten