woensdag 15 januari 2014

Serious Gaming

Thijs de Vries kwam ons in deze middag iets bijbrengen over Serious Gaming. Onze samenleving veranderd er een hoop. van een lean-back (achteroverleunend media opnemen) gaan we nu naar een lean-forward. Je krijgt meer controle over de media. Dit zie je terug in tv-on-demand, netflix.
Ook in games heb je zelf controle. En dit wordt met moderne techniek steeds makkelijker. Weer zo'n gevalletje, waarom krijgen kinderen in het onderwijs vaak nog niet de kans om hun eigen strategie te bepalen. Die ene ultieme oplossing bestaat niet. Je kan altijd op meerdere manieren succes hebben. Mooie gedachte

Maar nu even serieus over spelletjes; er is een verschil tussen serious games en gamification.
serious gaming
hoofddoel is educatie.
altijd in een fictieve wereld
gamification
gametechnieken toepassen in de echte wereld











Er zijn drie elementen die in alle games moeten zitten om de game succesvol te maken:
  1. het moet betekenisvol zijn
  2. je moet ergens beter in kunnen worden
  3. er is een mate van vrijwillige deelname
Een spel is goed als, je vaardigheden nodig hebt, en de opdracht steeds een klein stapje moeilijker wordt. Zo blijf je steeds weer net een klein stukje groeien. En daarvoor bestaat een flow-grafiek:
Zolang de volgende opdracht in het flowkanaal blijft het uitdagend. Het moeilijke is om de opdrachten zo te rangschikken dat een speler het spel wil blijven spelen.

We krijgen de opdracht om een spel te ontwikkelen. We gaan aan de slag met het verbeteren van gedrag in de klas. Je hebt symbolen, die de regels / normen en waarden weergeven waar je aan werkt. De kinderen proberen voor daarvoor punten te scoren als ze dit goed doen. Ze doen dit met hun groepje in de klas. Er kunnen ook minpunten verdient worden. d.m.v. QR codes die in de lesomgeving worden verstopt zijn extra punten te verdienen. Het is mogelijk om een score van de klas te vergelijken met de scores van de andere klassen. Het voordeel is dat je als leerkracht niet boos hoeft te worden op ongewenst gedrag. Je houdt je alleen aan de spelregels als je minpunten uitdeelt, en je kan veel op een positieve manier belonen.

Deze spelvorm is wel leuk. Er zijn digitale varianten om punten zichtbaar te maken, denk aan ClassDojo. En je kan er ook een nog meer "wie is de mol" gevoel aan koppelen, door kinderen geheime opdrachten te geven om extra punten te halen. Maar dit is wel een grote inpact en voorbereiding.

We gaan nog een tweede ronde aan de slag. Hier maken we een spel wat Judith morgen kan gebruiken bij de les in de klas. We hebben als onderwerp procenten. We maken een handelsspel waarbij een aantal kinderen marktkoopman zijn en een product moeten aanprijzen. Zij moeten zorgen dat mensen bij hun bijvoorbeeld de CD kopen, en proberen er zoveel mogelijk aan te verdienen. Andere kinderen zijn kopers, die gaan kijken waar ze het beste hun CD kunnen kopen. Beide partijen leren hiervan rekenen met procenten. En het tekenen van posters is een leuke activiteit om je marktkraam echter te maken. Een tweet van de meester is wel een leuke bevestiging van een goed idee:
Wat neem ik mee van deze ochtend?
Vooral dat spelen een belangrijke vorm van leren is, en dus ga ik proberen dat in de les zoveel mogelijk te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten