maandag 13 januari 2014

Lesidee over Afrika

Soms dient een manier om je collega's onder te dompelen in de fantastische wereld van ICT zich ineens aan.

Even een klein kader.

Ik werk op de J.H.Snijdersschool. Een school in Rijswijk voor Natuurlijk Leren. Voor de precieze uitwerking van dit concept kun je de schoolgids naslaan. Ik geef les aan een groep 4/5. We hebben in onze school 4 van deze groepen. Op de themavergadering besluiten we dat we tijdens dit thema over de wereld allemaal 1 continent onder onze hoede nemen. En dat je daar voor 1 week de thema lessen voor voorbereid. Dan kunnen we in de drie weken erna elkaars lessen geven.

Het plan

Tijdens de kerstvakantie ben ik deze les aan het bedenken. Ik start met een stukje vullen van een presentatie, maar realiseer mij dat dit niet een heel interactief geheel wordt. Dus ik besluit een de les eens door een T-PACK bril te bekijken. En achter in mijn hoofd zit ook Sugata Mitra die laat zien dat kinderen ook kunnen leren door zelf te onderzoeken. Ik stof mijn ervaring met HTML weer op, en plak snel een kleine website in elkaar, met daarin filmpjes van beeldbank. Bij die filmpjes zet ik een aantal vragen, en de kinderen kunnen aan de slag. Door de filmpjes te verdelen in verschillende opdrachten, kunnen alle kinderen in groepjes aan de slag, en moeten ze later aan elkaar presenteren wat ze hebben geleerd.

Maar dan kan het ook in een app.

Het was al de bedoeling dat de kinderen de filmpjes op de iPad gingen bekijken. Dus bij het vullen van de website had ik rekening gehouden met de afmetingen van de iPad, en op mijn eigen iPad geprobeerd of het allemaal werkt. Je kan een website die je bezoekt ook op het beginscherm van de iPad zetten. Dat is wel makkelijk, dan kunnen de kinderen het vinden zonder de hele URL te moeten overtypen. Toen ik dit op mijn iPad deed, was ik een beetje teleurgesteld in het plaatje. De iPad maakt automatisch een plaatje van de website, maar omdat het zo ver verkleind was, vond ik het er niet meer mooi uitzien. Mijn zoektocht op internet begon, en ik kwam bij de site van Apple voor ontwikkelaars uit. Hier werd ik heel enthousiast. Zij hadden het over een web application. Oftewel, een website die als applicatie op je iPad wordt gebruikt. Ik ben gelijk met deze codes aan het proberen gegaan. Ik kan inderdaad een eigen plaatje instellen, en de website opent nu als je op het app-icoontje klikt, zonder de internetbalk erboven. Zo kan ik inderdaad tegen de kinderen zeggen dat het een echte app is, terwijl ik een beetje smokkel.

de app over Afrika
Het viel daarom ook een beetje tegen, dat zodra ik op een link klikte, de gewone browser werd geopend, en je dus uit de "app" ging. Hiervoor was nog aardig wat zoekwerk nodig. Maar uiteindelijk kwam ik op deze site terecht, en vond ik de oplossing. Met dit stukje in mijn HTML verwerkt, werkt de app zoals ik wil. Het resultaat staat hiernaast. Als je op elk willekeurig modern apparaat deze site bezoekt, kan je hem gebruiken. Hij is keurig volgens HTML5 standaard in elkaar gezet. Alleen als je het op je iPad op je beginscherm zet is er een kleine doch duidelijk zichtbare verandering. Het ziet er uit als een app. Ik ben blij.

Maar werkt het ook in de klas?

Daar werd het spannend. Vinden de kinderen het nog steeds leuk als ze in de app geen spelletjes kunnen spelen, maar gewoon vragen moeten beantwoorden en een presentatie voorbereiden? Een aantal dingen die mij opvielen bij het geven van de les:

  • De kinderen gingen enthousiast aan de slag, maar waren vooral veel filmpjes aan het bekijken. De vragen werden door de meeste kinderen over het hoofd gezien. Dus soms was er wel een sturende vraag nodig. De kinderen hadden dan wel de mogelijkheid om het filmpje nog een keer te bekijken. Dus dat werkte wel goed. 
  • De filmpjes over Zuid-Afrika waren een beetje moeilijker voor de kinderen, dat is ook te lezen in de app. Twee groepjes die ik zou hebben afgeraden deze filmpjes te bekijken zagen dit als een uitdaging. Maar uiteindelijk hebben ze er toch zelf voor gekozen om een ander onderwerp te doen. Het was een beetje te moeilijk. Blijkbaar was hier geen sturing van mij voor nodig.
  • Ik had groepjes van 3 of 4 kinderen. Maar dat is toch wat lastig. Sommige groepjes zijn opgesplitst gedurende de les. Eigenlijk is met 2 kinderen op 1 iPad de grens. Alleen zou nog mooier zijn, maar daarvoor heb ik geen iPads genoeg. Het geluid is op zo'n niveau dat de kinderen zachtjes moeten praten om alles nog te kunnen horen. (positief voor de leerkracht :))
  • Ik dacht dat de kinderen na een korte instructie en een uur werken wel konden presenteren. Maar de kinderen hadden langer nodig om de informatie uit de filmpjes te halen. Dus ik heb de presentaties naar de volgende les verplaatst. Ook heb ik een link naar de app op de site gezet. Een aantal kinderen hebben dit aangegrepen om thuis nog verder te werken. 
  • Tijdens het presenteren hebben een aantal kinderen (met behulp van apple-TV) stukjes uit de filmpjes laten zien aan de klas. Ze gingen er aan de andere kinderen dingen over uitleggen. Fantastisch om te zien. 

Is dit een T-PACK les?


In deze les wordt de iPad als bron gebruikt, een onderdeel van de werkvorm. De iPad kan worden gebruikt bij het presenteren. De kinderen hebben leerdoelen, en de techniek wordt als ondersteuning gebruikt. Ik denk dat dit een goede TPACK-les is. Wel een grote voorbereiding, die het nu alleen waard was omdat je zeker weet dat 4 klassen hiermee aan het werk gaan. (En er kunnen natuurlijk nog veel meer klassen mee aan het werk)

En de collega's?

Die gaan de aankomende weken met de les aan de slag. Hopelijk zijn ze ook zo enthousiast......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten