woensdag 9 oktober 2013

Leiding geven

We werken in de ochtend over verschillende vormen van leiding geven. De whole system approach van Michael Fullan komt ter sprake. Het is belangrijk dat alle verschillende partijen meegaan, en mee willen met de verandering. In het onderwijs heb je een aantal lagen: ministerie - bestuur - directie - leerkrachten - leerlingen - ouders Om te zorgen dat iedereen dat gevoel ook houdt, is het belangrijk dat je evalueert met mensen uit alle verschillende partijen.
We spreken over de theorie van Jim Spilane: distributed leadership. Als leider van een proces kun je invloed uitoefenen op verschillende niveau's binnen je organisatie: het gedrag, het gevoel en de diepere waarden (cultuur op school). Als je deze verschillende niveau's kan beschrijven, zie je waar blokkades en kansen liggen. En hoe je dit kan oplossen.

Ik bestudeer met Tom twee modellen: het Rijnlandse en het Angelsaksische model:

Angelsaksisch Model*
Rijnlands Model*
Basishouding
  • Gericht op korte termijn visie
  • Minimale staatsbemoeienis (marktwerking)
  • Technology driven
  • Gericht op lange termijn
  • Collectiviteit
  • Design- en science driven
Aansturing
  • Marktwerking
  • Geld is macht
  • Shared values
  • Gericht op continuiteit en vertrouwen
Professionele ruimte
  • Vakdeskundigheid is de verantwoordelijkheid van de medewerker
  • Centraal staat vakdeskundigheid
Groeimogelijkheden
  • The American Dream, alles is mogelijk, sky is the limit.
  • Collectieve kracht
Omgaan met fouten
  • Individualisme, iedere verantwoordelijk voor eigen fouten
  • Gedeelde smart, samen zorg dragen voor de fouten
Voordelen
  • Snelle doorvoering van een verandering.
  • Credits voor succes
  • Je staat er niet alleen voor. Samen draag je de verantwoordelijkheid.
Nadelen
  • Weerstand door het collectief.
  • Tunnelvisie door individualiteit mogelijk
  • Een verandering gaat niet snel, polderen.
  • Uitstel kan afstel zijn.
 * Bron: Mathieu Weggeman:
  

Een opdracht waarmee we aan de slag gaan::
Je gaat op jouw school dit kerndoel koppelen aan het gebruik van moderne media. Maak een plan van aanpak. Kijk hoe dit past in een leiderschapsmodel.

kerndoel 12
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieen voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.

Plan:
De kinderen gaan informatie zoeken op internet, over de thema’s waarmee wordt gewerkt. Nieuwe digitale middelen bieden daar veel mogelijkheden voor. De keuze is uitgebreid. Dit kan je op verschillende manieren aanpakken. Hier de Angelsaksische en Rijnlandse benadering:

Angelsaksisch
Rijnlands

Directie deelt medium uit. 
Zij hebben de keuze al gemaakt.
Ga maar aan de slag. 
Gesprek over welke vorm / welk medium goed werkt.
Gezamenlijke beslissing.
Implementatieplan ontwikkelen, bespreken en dan mee aan de slag.
voordelen
  • Iedereen gaat aan de slag.
  • Afgewogen keuze.
  • Snelle besluitvorming.
  • Je praat alleen met experts.
  • Visie bij kleine groep.
  • training is verplicht.
  • Vrijwel iedereen tevreden.
  • Draagkracht direct aanwezig.
  • Afgewogen keuze.
  • Experimenteerfase
nadelen
  • Weerstand in team.
  • Gebrek aan kennis van het gebruikte medium.
  • Keuze is niet altijd het beste.
  • draagkracht onbekend.
  • Geen kennis over motivatie van keuze.
  • Door veel overleg, lange duur besluitvorming.
  • Niet iedereen is het eens. Concessies doen.
  • Keuze is niet altijd de beste.
  • Ook adviezen van digibeten.
  • Visie wordt over het hoofd gezien. 
valkuilen
  • Door weerstand geen gebruik.
  • Onkunde
  • Tijdsdruk om gelijk te presteren.
  • tijdduur keuze
  • uitstel wordt afstel
  • niet eens worden


Wat neem ik mee over dit onderwerp?
Ik heb een aantal nuttige dingen gehoord. Bij grote veranderingen heb je leiding nodig. Mensen moeten zich kunnen ontwikkelen, maar dan zijn er kaders nodig. Bij leiderschap is een heldere en breed gedragen visie het allerbelangrijkste.

Goed inzicht van wat er leeft bij de mensen die met de nieuwe plannen aan de slag moeten is ook belangrijk. Anders krijg je bij mensen weerstand, gevoel van onkunde, etc. wat zorgt voor een moeizame invoering en borging van de plannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten