We spreken over de theorie van Jim Spilane: distributed leadership. Als leider van een proces kun je invloed uitoefenen op verschillende niveau's binnen je organisatie: het gedrag, het gevoel en de diepere waarden (cultuur op school). Als je deze verschillende niveau's kan beschrijven, zie je waar blokkades en kansen liggen. En hoe je dit kan oplossen.
Ik bestudeer met Tom twee modellen: het Rijnlandse en het Angelsaksische model:
Angelsaksisch Model*
|
Rijnlands Model*
|
|
Basishouding
|
|
|
Aansturing
|
|
|
Professionele ruimte
|
|
|
Groeimogelijkheden
|
|
|
Omgaan met fouten
|
|
|
Voordelen
|
|
|
Nadelen
|
|
|
Een opdracht waarmee we aan de slag gaan::
Je gaat op jouw school dit kerndoel koppelen aan het gebruik van moderne media. Maak een plan van aanpak. Kijk hoe dit past in een leiderschapsmodel.
kerndoel 12
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieen voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
Plan:
De kinderen gaan informatie zoeken op internet, over de thema’s waarmee wordt gewerkt. Nieuwe digitale middelen bieden daar veel mogelijkheden voor. De keuze is uitgebreid. Dit kan je op verschillende manieren aanpakken. Hier de Angelsaksische en Rijnlandse benadering:
Angelsaksisch
|
Rijnlands
|
|
Directie deelt medium uit.
Zij hebben de keuze al gemaakt.
Ga maar aan de slag.
|
Gesprek over welke vorm / welk medium goed werkt.
Gezamenlijke beslissing.
Implementatieplan ontwikkelen, bespreken en dan mee aan de slag.
|
|
voordelen
|
|
|
nadelen
|
|
|
valkuilen
|
|
|
Wat neem ik mee over dit onderwerp?
Ik heb een aantal nuttige dingen gehoord. Bij grote veranderingen heb je leiding nodig. Mensen moeten zich kunnen ontwikkelen, maar dan zijn er kaders nodig. Bij leiderschap is een heldere en breed gedragen visie het allerbelangrijkste.
Goed inzicht van wat er leeft bij de mensen die met de nieuwe plannen aan de slag moeten is ook belangrijk. Anders krijg je bij mensen weerstand, gevoel van onkunde, etc. wat zorgt voor een moeizame invoering en borging van de plannen.
Goed inzicht van wat er leeft bij de mensen die met de nieuwe plannen aan de slag moeten is ook belangrijk. Anders krijg je bij mensen weerstand, gevoel van onkunde, etc. wat zorgt voor een moeizame invoering en borging van de plannen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten