woensdag 9 oktober 2013

TPACK model

TPACK modelWe werken in de middag over het TPACK model. In dit model staan drie verschillende rondjes. 
  • TC: kennis van ICT
  • PK: didactische kennis
  • CK: vakinhoudelijke kennis
Dit model kan je gebruiken om een les te analyseren, of om bij het ontwerpen van je les te kijken of je de verschillende rondjes evenwichtig aan bod laar komen. Als dit het geval is, kan je zeggen dat je les past in het midden van het model, waar de drie cirkels overlappen. De stippellijntjes eromheen geven alle omgevingsfactoren aan. Daar heb je niet altijd invloed op, maar daar moet je wel rekening mee houden.

Opvallend vond ik het om te zien dat er verschillende fases zijn waarin leerkrachten de techniek in hun lessen implementeren. En dat docenten dus tijd nodig hebben te groeien tot advancing. Zie afbeelding:

We bekijken een paar filmpjes bekeken van leraar 24. We bespreken na afloop of dit past in het TPACK model. 

  • Ze geeft vooral klassikaal les. Ze gebruikt het bord op dezelfde manier als voor het digibord.
  • Haar didactiek is hetzelfde als zonder techniek.
  • Dus techniek komt eigenlijk niet voor.
  • Ze haalt wel een expert de klas in (klokhuis)
  • De leerkracht is van het technische verhaal op de hoogte. Ze zet dit in, in de les. 
  • In haar aanpak van de les heeft ze de kinderen meegenomen. Zij doen onderzoek, en dit komt terug in de tijdlijn. 
  • De inhoud en bespreking is leerkrachtgestuurd.
Een aardrijkskundeles met Google Earth
  • Kinderen zijn heel actief bezig met een 'vage' leervraag. Ze maken gebruik van verschillende vaardigheden.
  • Hij heeft een duidelijke visie hoe ICT in te zetten in je les, en doet dit in verschillende vormen.
Wat neem ik mee over dit onderwerp?

De verschillende fases zijn goed om in te gebruiken als ik met collega's aan de slag gaan. Welke vervolgstap is nu geschikt?

Om met het TPACK model verder aan de slag te gaan, krijgen we als opdracht om twee lessen te geven, die goed in het midden van het model staat. Deze zal ik hier plaatsen als ze uitgewerkt zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten