zondag 27 oktober 2013

Lesidee - verslag van uitje

wat?

Workshop: maak een verslag van je uitje met een iPad

wie?

Kinderen van groep 4 en 5

waarmee?

Om het leereffect het grootst te laten zijn wil ik dat iedereen een eigen iPad gebruikt, maar soms zullen kinderen in tweetallen moeten werken.

beginsituatie

De kinderen zijn voor het thema waar we aan werken op stap geweest. De kinderen konden kiezen tussen de sportschool en het zwembad. Hierdoor hebben de kinderen in de groep een verschillende beginsituatie. 

opdracht

De kinderen praten in kleine groepjes met elkaar over het uitje. Waar ben je naar toe geweest? Wat heb je gedaan? Wat was het leukst? De kinderen zoeken op de website van school een foto op, en schrijven daarbij hun verhaal over het uitje.  Daarna mailen ze hun werk naar de leerkracht en/of bewaren ze hun werk op de webdav.

doelen

  • De kinderen delen herinneringen met elkaar. (op verhaal komen)
  • De kinderen kunnen een foto van internet bewaren op de ipad.
  • De kinderen kunnen de foto van internet in een pages-document plaatsen.
  • De kinderen kunnen in het pages-document een verslag schrijven van het uitje.
  • De kinderen kunnen hun werk mailen naar de leerkracht.
  • De kinderen kunnen hun werk bewaren op webdav.

zijn alle elementen van TPACK aanwezig?

In de les zijn alle elementen aanwezig. 
CK => De kinderen weten al hoe hun uitje was. Hierover gaat de les. En de kinderen gaan dingen leren over het gebruik van de iPad. 
PK => De les is opgebouwd in verschillende stappen. De kinderen overleggen eerst in kleine groepjes, een korte instructie over wat er gedaan moet worden op de iPad, en daarna zelfstandig aan de slag, met ruimte om te overleggen. In deze les is veel plek van het leren van en met elkaar, zeker op het gebied van de technische kant.
TK => Er is bij alle kinderen al een stuk kennis over de iPad aanwezig. Niet alle kinderen zijn er al even ver mee. Deze les leert de kinderen over wat en hoe ze hun verslag kunnen maken.

is dit de ideale mix?

Nee. Door de berg iPads die op mijn bureau ligt voor we gaan beginnen weten de kinderen al dat we met iPads aan de slag gaan. De les start op inhoud; een verslag maken van je thema-uitje. Maar de kinderen leren (en hebben hulp nodig) bij het technisch voor elkaar krijgen van dit alles. En dan blijkt dat de tijd die de kinderen besteden aan alle technische dingen veel meer is, dan de tijd die wordt besteed aan de inhoud. Als je naar de doelen van de les kijkt, is dit ook logisch. Dit is weer een typische les waarin je teveel wilt bereiken in een korte tijd. Doordat de kinderen ook aan elkaar leren is er toch nog een heleboel van terecht gekomen. 

resultaten van de kinderen

hieronder zijn twee resultaten te zien van wat de kinderen hebben gemaakt:
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten